Po rozstaniu: strategie, które pomogły tysiącom – jak odzyskać szczęście!

Po rozstaniu: strategie, które pomogły tysiącom – jak odzyskać szczęście!
Picture of Dr Rafał Szewczyk

Dr Rafał Szewczyk

Doktor psychologii i magister ekonomii, współredaktor Podręcznika Twojej Inteligencji Emocjonalnej. Prezes Neurostimulus sp. z o.o. – firmy zarządzającej marką EI Expert. Realizował lub współrealizował projekty szkoleniowe dla HP, PepsiCo, L’Oreal czy Sheraton. Jako psycholog posiada wieloletnie doświadczenie w pracy klinicznej. W swojej działalności badawczo-rozwojowej kieruje się dewizą Homo homini consulere debet, tzn. Człowiek człowiekowi powinien pomagać.
Czas czytania artykułu ~ ok. 11 minut

Podziel się artykułem:

Rozstanie – strategie, które naprawdę pomagają

Czy po ostatnim rozstaniu Twoje emocje wywróciły się do góry nogami? Nie przeżywaj tego samotnie. Zanurz się w nasz przewodniki, pełny strategii i porad, które pomogły tysiącom wrócić na ścieżkę szczęścia. Rozpocznij swoją przemianę już teraz!

Pozwólcie, że opowiem wam o Andrzeju (imię zmienione), który przez trzy lata walczył z bólem rozstania. W końcu jednak znalazł sposób, aby przejść przez to z pozytywnym nastawieniem. Jego historia zaczyna się od rozstania z kobietą w podobnym wieku. Po pewnym czasie Andrzej odkrył, że jego była partnerka związała się z mężczyzną, który był od niego starszy i miał wyższą pozycję społeczną. Informacja ta była dla niego ciężka. W trakcie naszych spotkań, Andrzej często mówił o przeżywanym cierpieniu. Mówił, że to uczucie było tak silne, że „jego serce zostało zmiażdżone”. Twierdził, że takiego bólu nie życzyłby nikomu, nawet swojemu najgorszemu wrogowi. Rozmawialiśmy o głębokiej więzi, którą miał z byłą partnerką. Wytłumaczyłem mu, że jego ból jest tak intensywny, ponieważ najmocniejsze więzi tworzymy z rodzicami i partnerami/partnerkami. Byłem świadkiem jego bólu. Był on głęboki i wynikał z naszej neurobiologii. Rozstanie może wywoływać uczucie podobne do odstawienia narkotyków. Andrzejowi opowiedziałem o fazach rozstania i dla Ciebie je tutaj też przedstawię.

Rozstanie – strategie, które pomagają
Rozstanie – strategie, które pomagają

Fazy rozstania

  1. Zaprzeczanie jest pierwszym z etapów rozstania. Jest ono potrzebne, aby ochłonąć po szoku, jaki wydarzenie to mogło wywołać. Wydaje się wtedy, że świat nie ma sensu. Wiele osób przeżywa stłumione emocje – jakby były w szklanej klatce, oddzielającej od reszty świata. Możesz wtedy odczuwać pustkę i szok. Naturalne jest, że zaprzeczasz rzeczywistości. Pojawiają się pytania typu: „Jak dalej żyć?”, „Po co żyć?”. Twoim zadaniem jest skupić się, aby przetrwać kolejny dzień, a potem kolejny. Nie krytykuj siebie lub kogoś bliskiego, że teraz zaprzecza temu, co się stało. To sposób na radzenie sobie z bólem. Osoba w tej fazie po prostu dozuje sobie ból. Jeśli jesteś rodzicem nastolatka i on/ona przyjdzie do Ciebie mówiąc, że „cały świat się zawalił, bo Karol/Magda mnie zostawił_”, to jest to dla Twojego dziecka prawdziwe! Jego/jej świat się zawalił. To, że związek trwał tylko trzy miesiące i był wakacyjną miłością, nie ma znaczenia. Najgorsze, co możesz zrobić, to powiedzieć „Tego kwiatu jest pół świata” lub „Nie zasługiwał_ na Ciebie”. Oba teksty są złe. Pierwszy, ponieważ nie pozwala przeżywać emocji. Drugi, bo sugeruje, że dziecko było naiwne. Lepiej po prostu bądź obok, daj się wyżalić, bądź z nim/nią, słuchaj i powstrzymaj się od dawania tego typu rad – najlepiej nie dawaj żadnych 😉
  2. Gniew pojawia się, gdy zdajemy sobie sprawę z rozmiaru straty. Może być kierowany na partnera, na siebie, a czasem na otoczenie. Gniew jest silny i wymaga czasu, aby sobie z nim poradzić, ale jest ważnym elementem przechodzenie przez rozstanie. Ważne, byś uświadomił_ sobie, co się pod nim kryje. Zastanów się, czy w Twoim przypadku nie jest to poczucie zdrady i odrzucenia? Boimy się gniewu (głownie kobiety), ale w takich sytuacjach powinien być traktowany jako naturalna reakcja na utratę ważnej relacji.
  3. Negocjowanie. W tej fazie próbujesz poradzić sobie z rozstaniem, tworząc hipotetyczne scenariusze „co by było, gdyby”. W głowie pojawiają się obietnice zmiany własnego zachowania. Wszystko to jest motywowane potrzebą przywrócenia stanu sprzed rozstania. Pod tym wszystkim, kryje się w Tobie nadzieja – że może jeszcze coś się uda naprawić. To nic złego – to kolejny etap rozstania.
  4. Depresja (nie taka kliniczna, ale dla osoby, która przeżywa rozstanie jest odczuwana jak ta prawdziwa kliniczna). Kiedy zaczynasz ją odczuwać, oznacza to uświadomienie sobie pełni straty. Jest to czas, kiedy w Twoim sercu zagości smutek. Będziesz wycofan_, odczujesz pustkę i samotność. Jest to naturalne kolejny etap. Dzięki niemu możesz wiele się dowiedzieć o sobie. Super jest w tym etapie to, że prowadzi Cię to do zdobycia super mocy. Jest nią akceptacja. Wiem, że nie masz tyle entuzjazmu co ja teraz – jednak z perspektywy czasu i jak uzyskasz dystans to wspomnisz moje słowa. Jest to super moc. Faza ta mimo, że jest cholernie bolesna to prowadzi Cię do nowej rzeczywistości. Czyli życia bez partnera/partnerki. Nie wygląda ta droga dobrze, ale to ona Cię doprowadzi do poczucia szczęścia – zaufaj mi i nią podążaj. Zmierz się z tym smutkiem!
  5. Akceptacja. W tym miejscu już wiesz, że Twoje życie musi toczyć się dalej, pomimo rozstania. Nie oznacza to bycia szczęśliwym z tego powodu, ale akceptujesz, że nie ma drogi powrotnej do poprzedniej relacji. Planujesz przyszłość i dostosowujesz się do życia jako osoba samotna, jednocześnie ucząc się z doświadczenia, które przyniosło rozstanie.
Fazy rozstania
Fazy rozstania

Rozstanie – unikalne jak Ty

Pięć etapów rozstania – zaprzeczanie, gniew, negocjowanie, przygnębienie i akceptacja – to punkty orientacyjne, które pomogą Ci zrozumieć i nazwać uczucia pojawiające się po stracie bliskiej osoby. Należy jednak pamiętać, że nie są one niezmiennymi przystankami na drodze dojścia do siebie. Każdy z nas przeżywa je inaczej, bez ściśle określonej kolejności, a Twoje osobiste doświadczenie jest unikalne. Opisuję te etapy, aby ułatwić Ci nawigowanie przez Twoje rozstanie. Niektórzy mogą doświadczyć więcej odcieni tych stanów niż jest to przedstawione w powyższym modelu. Ważne jest, byś pamiętał_, że Twój proces przechodzenie przez rozstanie jest tak wyjątkowy jak Ty sam_, i to on kształtuje Twoją ścieżkę do akceptacji i głębszego zrozumienia siebie.

Rozstanie – czas trwania

Długość trwania tych etapów jest różna i może wynosić od około tygodnia do miesiąca, zależnie od czynników takich jak inteligencja emocjonalna oraz zdolność do radzenia sobie z emocjonalnym stresem. Nie przejmuj się, jeśli ten proces wydaje się dla Ciebie wyzwaniem – wiele osób ma poważne z nim trudności. Pamiętaj jednak, że kontynuowanie kontaktu z byłym partnerem czy partnerką często wydłuża ten okres, nawet do roku lub dłużej, ponieważ zwiększa prawdopodobieństwo powrotu do etapu zaprzeczania.

Rozstanie jest unikalne jak Ty
Rozstanie jest unikalne jak Ty

Rozstanie – objawy

W trakcie rozstania naturalne może być to, że stracisz apetyt lub, przeciwnie, będziesz się zajadać – reakcja zależy od sposobu, w jaki nauczył_ się radzić z trudnymi emocjami w dzieciństwie. Niestrawność i spadek produktywności w pracy to także Cię czeka. Możesz czuć się wyczerpan_, doświadczać mglistego myślenia, cierpieć na bezsenność lub mieć nadmierną potrzebę snu. Izolacja może wydawać się kusząca, a pokusa kontaktu z byłą partner_ może prowadzić do destrukcji własnego poczucia wartości.

TAK – Będziesz czuł_ się przygnębion_, jakby życie zostało wyssane ze szczęścia. Będziesz za nią/nim tęsknić, a jednocześnie będziesz szukać w Google np. „jak iść dalej?” i skończysz tutaj, czytając ten tekst ;-). Jest już dobrze, jeśli dotrwał_ do tego miejsca. Ulga wcześniej lub później nadejdzie. Wiem, że teraz jesteś sceptycznie nastawiony_ do wszystkiego. Wiem, że jesteś wielk_ pesymist_ ;-). To naturalne i potrzebne. Jesteś na dobrej drodze aby poradzić sobie z rozstaniem. Przyjmij te uczucia jako etap, który jest konieczny na drodze do wyzdrowienia emocjonalnego.

Jak poradzić sobie z rozstaniem

Nie blokuj swoich emocji. Pozwól sobie na ich przeżywanie. Emocje w trakcie rozstania można porównać do potwora w szafie – im bardziej próbujesz trzymać drzwi zamknięte, tym bardziej on na nie napiera, a Ty tracisz energię. Pozwól mu wyjść i zobaczysz, że nie jest tak straszny, jak się wydawał. To tak naprawdę Twój przyjaciel (przyznasz mi rację jak się do tego zdystansujesz). Akceptuj zerwanie i nie opieraj się swoim emocjom. Jest w porządku czuć smutek i płakać. Dziel się swoimi uczuciami i nie izoluj się. Utrzymuj otwartą komunikację ze znajomymi. Dbaj o siebie, jedz zdrowo i staraj się dobrze spać. Ustaw budzik i staraj się wstawać wcześniej. Dzisiaj przeżywasz trudne emocje, ale to po to, aby jutro móc doświadczać piękniejszych chwil. Pamiętaj o tym!

10 najbardziej skutecznych raczy aby uporać się z rozstaniem
10 najbardziej skutecznych rzeczy aby uporać się z rozstaniem

Jak poradzić sobie po rozstaniu

10 najbardziej skutecznych rzeczy aby uporać się z rozstaniem

Jeżeli pragniesz szybko uporać się z trudnościami po rozstaniu, odłóż na bok typowe porady, takie jak „bądź zajęty”, „bądź silny” czy „podróżuj”. To są głupie i nic nie wnoszące rady. Zamiast tego, skup się na poniższych 10 wskazówkach, które uznaję za najefektywniejsze sposoby na poradzenie sobie z końcem związku w krótkim czasie.

  1. Nadzieja jest Twoim wrogiem. Chodzi mi o tą niewłaściwą nadzieję 😉 Zastanów się, dlaczego ludzie są w stanie zaakceptować śmierć bliskich, ale ciężej przychodzi im akceptacja rozstania? Uproszczając, Twój umysł nie poradzi sobie z rozstaniem, dopóki nie zaakceptuje braku szans na powrót do byłego partnera czy partnerki. Eliminacja nadziei to klucz do szybszego przejścia tego procesu. Może się to wydawać trudne. Nadzieja pozwala marzyć o byłym partnerze/partnerce. Pozwala oczekiwać na telefon od niego lub niej. Umożliwia wyobrażanie sobie nieoczekiwanego spotkania. Ale to tylko marzenia. Taka nadzieja jest silna szczególnie w fazie negocjacji, ale pomimo swojej przyjemności, opóźnia proces zdrowienia. Akceptacja i przejście dalej to etap, na którym odzyskujesz tą dobrą nadzieję i uczysz się na nowo kochać siebie. To czas, gdy zaczynasz iść naprzód, a myśli o byłym partnerze/partnerce nie wywołują już bólu. Bądź got_w_ na ewentualne „odbicie”, które może wystąpić podczas tej fazy.
  2. Eliminuj bolesne przypomnienia, takie jak wiersze (ja już chyba stary jestem ale kiedyś pisało się wiersze ;p) pisane dla byłego partnera, smsy od niego/niej czy wspólne prezenty. Unikaj miejsc, które są dla Ciebie wyzwalaczami wspomnień. Otaczaj się ludźmi, którzy Cię wspierają i przypominają o Twojej wartości.
  3. Dbaj o siebie – nie szukaj ucieczki w alkohol czy inne psychostymulanty. Te używki mogą zostać z Tobą na dłużej, nawet po przejściu trudności. Rozwijaj nowe pasje i zainteresowania, kontynuuj wykonywanie ulubionych aktywności. Stawiaj sobie nowe cele, zarówno zawodowe, edukacyjne, jak i osobiste. Zrób coś z pozoru niekomfortowego (ale pózniej dającego ulgę) – ostry wysiłek – to dobry pomysł 😉
  4. Zmień swoje przekonania. Nasza kultura, filmy i muzyka mogą sugerować, że istnieje „ten jedyny/ta jedyna” czy „bratnia dusza”. Rzeczywistość jest mniej romantyczna. To dobra wiadomość! 😉 Oznacza, że wiele osób może pasować do Ciebie. Możesz z wieloma stworzyć szczęśliwy związek.
  5. Nie ignoruj cierpienia. Podobnie jak głód, rozstanie nie zniknie, jeśli się go zignoruje. Staw czoła bólowi. Przepracuj go z kimś bliskim, terapeutą lub ze mną lub moją żoną.
  6. Pamiętaj o swoich sukcesach i swojej wartości. Masz ją na pewno! Każdy ją ma. Szukaj inspiracji w motywujących filmach i treściach np. na tym blogu ;-).
  7. Nie izoluj się. Odnów kontakty z przyjaciółmi i rodziną, to pomoże Ci przebrnąć przez trudne chwile.
  8. Pozwól sobie na łzy. Tłumienie emocji może prowadzić do depresji. Wyrażaj swoje uczucia, ale nie karm się nadzieją – patrz punkt 1 😉
  9. Unikaj myślenia o byłym partnerze/partnerce. Nie odwiedzaj jego/jej profilu na portalach społecznościowych i nie wysyłaj wiadomości.
  10. Zachowaj dystans – unikaj kontaktu z byłą/byłym partnerką/partnerem. Jeśli próbował_ś się kontaktować, efekty mogły być nieoczekiwane i nieprzyjemne. Nie warto dodawać sobie bólu i serwować emocjonalnego rollercoastera. Masz już wystarczająco dużo na głowie. Kontakt z byłym/byłą może prowadzić do odrzucenia. Jest ono niebezpieczne dla Ciebie bo prowadzi Cię to do etapu zaprzeczenia, czyli do punktu wyjścia. Zamiast tego spróbuj organizować swoją przestrzeń. To zajmie Twój czas i może poprawić Twoje samopoczucie.

W dłuższej perspektywie, rozważ zredukowanie zależności od związku. Rozwijaj się emocjonalnie poprzez trening inteligencji emocjonalnej. Naucz się zarządzać emocjami, aby w przyszłości nie uciekać w nowy związek z powodu nieumiejętności radzenia sobie z tęsknotą za poprzednim partnerem/partnerką. Ludzie, którzy są w stanie być samotni, często przyciągają innych swoją siłą i tworzą piękne, trwałe związki. Do tego potrzebna jest inteligencja emocjonalna.

Jak poradzić sobie z rozstaniem gdy nadal kochamy
Jak poradzić sobie z rozstaniem gdy nadal kochamy

Jak poradzić sobie z rozstaniem gdy nadal kochamy

Jako psycholog, chciałbym przekazać kilka myśli, które mogą być pomocne w zrozumieniu i radzeniu sobie z uczuciami jakie pojawia się przy rozstaniu kiedy nadal czujesz że kochasz tą druga osobę.

Gdy doświadczamy zakochania, często wydaje nam się, że to uczucie będzie trwało wiecznie. Jednak ważne jest, aby pamiętać, że nasze życie jest ograniczone. Kiedy odczuwasz miłość to celebruj to. Jak odczuwasz ją każdego dnia to celebruj to każdego dnia. Nie oczekuj jednak, że będzie ona trwała w nieskończoność. Warto zatem skupić się na teraźniejszości i pamiętać, że ona przemija a razem z nią może przeminąć zakochanie. Nie musi, ale może 😉

Jeśli odczuwasz ból emocjonalny, pamiętaj, że jest to stan przejściowy. Choć w chwili cierpienia może się wydawać, że nic już nie będzie takie samo, emocje są zmienne i z czasem ból zaczyna ustępować. Pozwól sobie na żałobę i akceptację tego, co się wydarzyło, ale także bądź otwarty na to, że przyszłość przyniesie ulgę i nowe możliwości.

Rozstanie jest tylko częścią życia
Rozstanie jest tylko częścią życia

Kiedy czujesz się syt_ po obfitym posiłku i myślisz, że już nigdy nie będziesz chciał_ jeść, to naturalna reakcja organizmu. Jednak z czasem apetyt wraca. To przypomina nam, że nasze odczucia i potrzeby są zmiennym stanem, który adaptuje się do aktualnych warunków. W przypadku odczuwania zimna, gdzie wydaje się, że nigdy nie będziesz czuł_ ciepła, pamiętaj, że to tylko chwilowa niedogodność. Ciepło zawsze wraca, a nasz organizm ma zdolność do adaptacji i przetrwania w różnych warunkach.

W końcu, jeśli cierpisz z powodu złamanego serca, może to wydawać się nie do zniesienia. Nie jest prawdą, że z czasem serce się goi. Jednak wraz z upływem czasu wiele rzeczy przepracowujemy i wtedy dopiero nasze serce się goi. To, że emocje są zmienne, może być zarówno przyczyną bólu, jak i źródłem nadziei. Po każdej burzy wychodzi słońce, a serce po złamaniu może kochać jeszcze silniej i bardziej dojrzale. Jak chcesz kochać dojrzale to rozwijaj się emocjonalnie. Pamiętaj, że każde doświadczenie, zarówno dobre, jak i złe, jest częścią życiowej podróży i przyczynia się do Twojego wzrostu osobistego.

Zapraszam Cię na Nawigatora Emocji , który przygotują Cię do radzenia sobie z Twoimi emocjami oraz toksycznymi zachowaniami osób, które Cię otaczają. Jeśli chcesz pomagać innym to zapraszam Cię na te szkolenia “Trener Inteligencji Emocjonalnej” lub “Diagnosta Inteligencji Emocjonalnej” Wpisz kod: 5XU9XAZV, aby otrzymać 1000 zł rabatu. Dostępnych jest tylko 10 takich kuponów.

Mogą Cię też zainteresować te artykuły:

Podziel się artykułem:

EI Expert - inteligencja emocjonalna w teorii i praktyce
Czym jest system EI Expert?

Więcej wpisów

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *