Przełom w zarządzaniu stresem – dzięki tej metodzie odzyskasz swoją moc

Przełom w zarządzaniu stresem
Picture of Dr Rafał Szewczyk

Dr Rafał Szewczyk

Doktor psychologii i magister ekonomii, współredaktor Podręcznika Twojej Inteligencji Emocjonalnej. Prezes Neurostimulus sp. z o.o. – firmy zarządzającej marką EI Expert. Realizował lub współrealizował projekty szkoleniowe dla HP, PepsiCo, L’Oreal czy Sheraton. Jako psycholog posiada wieloletnie doświadczenie w pracy klinicznej. W swojej działalności badawczo-rozwojowej kieruje się dewizą Homo homini consulere debet, tzn. Człowiek człowiekowi powinien pomagać.
Czas czytania artykułu ~ ok. 5 minut

Podziel się artykułem:

Od manii przez stres do sukcesu

Niezwykła podróż menedżera, który nauczył się odpoczywać


Jeśli ten prowokacyjny tytuł przyciągnął Twoją uwagę, to zgaduje, że Ciągle biegniesz, a czas spędzony nieefektywnie, jak na przykład nieproduktywne stanie w kolejce, wywołuje w Tobie frustrację. Jeśli tak jest to ten tekst jest dla CIebie. Przypominasz mi pewnego menedżera, który zwrócił się do mnie z pytaniem o sposoby na redukcję czasu snu. Wówczas wydawało mu się, że sen jest zbędny i niepotrzebny. Jak się później okazało, w tamtym okresie przeżywał manię, czyli zaburzenie psychiczne. Następnie pojawił się u niego silny stres. Podjął tyle zobowiązań, że stres go dosłownie przygniatał. Miesiąc później był już pogrążony w depresji, otoczony swoimi lękami. Jego historia ma jednak pozytywny obrót – zdołał zmniejszyć stres, wyjść z tego stanu, odszedł z korporacji i teraz prowadzi własną firmę. W jego obowiązkach zawodowych znalazł miejsce na odpoczynek, który spędza na częstych wyjazdach, testując kampery. To jest przykład na to, jak ważna jest równowaga między pracą a odpoczynkiem oraz znajdowanie efektywnych sposobów radzenia sobie ze stresem.

Stres a pułapka aktywności
Czy jesteś w tzw. pułapce aktywności?

Stres a pułapka aktywności

Dlaczego Twoje „wolne” nie jest takie wolne?

Pewnie dotyczy Cię zjawisko: „pułapki aktywności”. Jest obserwowane w kontekście tego, jak współczesne społeczeństwa traktują czas wolny oraz jak radzą sobie ze stresem. Kiedyś, szczególnie w miastach, niedziela była dniem zawieszającym codzienne czynności i naturalnym sposobem na zmniejszenie stresu. Niezależnie od religijnych przekonań, tego dnia ludzie odpoczywali. Dziś często słyszy się, jak irytują ludzi tradycyjne dźwięki, które dawniej wyznaczały rytm życia, jak bicie kościelnych dzwonów czy odgłosy zegarów. Współczesne technologie, które miały oszczędzać czas, paradoksalnie go pochłaniają i często przyczyniają się do wzrostu stresu. Pamiętam, jak mój dziadek mówił, patrząc na traktor, że w przyszłości ludzie będą mieli za dużo czasu i to może im przynieść wiele złego. Niestety, mylił się – dzisiaj nie zmagamy się z problemem nadmiaru wolnego czasu. Wręcz przeciwnie, prawie go nie mamy. Część z nas traktuje wolny czas jak kolejną pracę, szukając efektywnych sposobów na jego spędzenie i nieświadomie zwiększając poziom stresu. Zaczyna się wtedy pogoń, jak w korporacji. Wyszukujemy różnych przeżyć, często z adrenaliną i dreszczykiem. Brakuje czasu na ucieczkę od świata, na kontemplację i na metody walki ze stresem. Pułapka aktywności polega na nieustannym dążeniu do bycia zajętym, nawet podczas rzekomego odpoczynku. Wiele osób funkcjonuje non-stop na pełnych obrotach. Uważają, że krótki relaks wystarczy do regeneracji, lecz często są zaskoczeni, że nawet po krótkiej przerwie wciąż czują się zmęczeni. Czy nie można po prostu spędzić soboty w piżamie, a później zrobić to samo w niedzielę? Ja to sprawdziłem i można 😉 Pojawiają się jednak wyrzuty sumienia, które są całkowicie niepotrzebne, i trzeba się od nich uwolnić. Proponuję spojrzeć na to leniuchowanie jak na luksus. Wiele osób po prostu nie ma wolnego czasu, więc jeśli go masz, delektuj się nim i postrzegaj jako jeden ze sposobów na zmniejszenie stresu.

Proste czynności, które pomagają pokonać stres!
Znajdź czynności, które pozwolą Ci zwalczyć stres!

Znajdź Swój sposób na relaks

Proste czynności, które pomagają pokonać stres!

Leniuchowanie to poczucie intensywności chwili, które może trwać godziny lub dni i pozwala na skupienie się wyłącznie na sobie, będąc jednym ze sposobów na radzenie sobie ze stresem. Do dokonania tego potrzebujesz osiągnąć zgodę między swoim „ja” a tym, co jest istotne w Twoim życiu (Twoja hierarchia wartości). Wtedy już nie będziesz musiał walczyć z silnym stresem bo po prostu go nie będziesz odczuwał.  

Stres może objawiać się u Ciebie na różne sposoby. Możesz doświadczać problemów z pamięcią, niezdarności, trudności ze snem, czy utraty zdolności słownych itd. Podczas medytacji Twój organizm odpoczywa, co przyczynia się do przywrócenia równowagi psychicznej i jest skutecznym sposobem na radzenie sobie ze stresem. Nie musisz jednak od razu zgłębiać technik medytacji. Istnieje prostszy i łatwiejszy sposób. Możesz się najlepiej relaksować, na przykład robiąc na drutach (ja szydełkowałem – to świetny sposób na stres), czasem oglądając telewizję, słuchając muzyki lub po prostu w ciszy. Jeszcze kolorowanie – już chyba 3 moich klientów zakupiło kolorowanki (wprawiali się na tych od mojego syna ). Możesz wprowadzić do swojej rutyny spacery po parku i drzemki, które również są naturalnym sposobem radzenia sobie ze stresem. Czasami warto po prostu usiąść i nic nie robić – to istotny element zarządzania stresem. Chcę podkreślić, że prawdziwy odpoczynek nie musi być zawsze aktywny lub produktywny. Często najcenniejszy odpoczynek polega na prostym, spokojnym byciu, co jest skutecznym sposobem na radzenie sobie ze stresem.

Moje radzenie sobie ze stresem
Ukrywając się przed listopadową szarością, ja i mój syn znaleźliśmy ukojenie w Centrum Kultur w Lublinie. W tym cichym zakątku, spędziliśmy 30 minut na obserwacji żółwia składającego jaja. Leżąc bez słowa, całkowicie odcięci od zimnego, jesiennego krajobrazu na zewnątrz, zatraciliśmy się w spokojnym rytmie natury.

Często mamy tendencję do kojarzenia czasu wolnego z wyjątkowymi przeżyciami, takimi jak wyjazdy do atrakcyjnych miejsc czy idealnie zaplanowane urlopy. Jednak przygotowanie do nich, dotarcie na miejsce i sam pobyt często bywają pełne napięcia i stresu. Rzadko zdarza się, że w pełni cieszymy się chwilą. Leniuchowanie wymaga czasu na rozwinięcie się, nie jest to coś, co można osiągnąć natychmiast. Urlop i odpoczynek wymagają czasu na adaptację. Krótkie weekendowe wyjazdy, chociaż popularne, często wiążą się ze stresem i zmęczeniem. Zamiast zostać w domu i leniuchować ruszamy aby coś odhaczyć. Tymczasem te dłuższe przerwy od pracy są potrzebne dla naszego organizmu, aby efektywnie walczyć ze stresem.

Proste czynności, które pomagają pokonać stres!
Proste czynności, które pomagają pokonać stres!

Przerwa od przyszłości

Dlaczego życie tylko planami zwiększa stres i jak temu zapobiec?

Jeśli jesteś pracoholikiem/pracoholiczką potrzebując_ odprężenia, poświęć czas na dłuższe wylegiwanie się w łóżku, drzemki w ciągu dnia, spotkania z przyjaciółmi, długie rozmowy, parzenie i picie herbaty, celowe włóczęgi, medytację czy obserwowanie księżyca – wszystko to są skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem.

Jeśli zdecydował_ś się przeczytać ten artykuł, to prawdopodobnie już stracił_ś lub jesteś w trakcie tracenia umiejętności cieszenia się chwilą. Obsesyjne planowanie przyszłości może zatruwać Twój smak wolności i ograniczać Twoją zdolność do doceniania teraźniejszości. Pragnę zachęcić Cię do włączenia w Twoje życie sztuki leniuchowania. Jestem przekonany, że to pomoże Ci cieszyć się z nic nie robienia. Odkryjesz, jak wykorzystać wolny czas, na przykład na stacji kolejowej, do relaksu i uważnej obserwacji. To skuteczna metoda na stres

Wszystkie te perspektywy podkreślają, że odpoczynek i relaks nie zależą tak bardzo od miejsca, co od sposobu spędzania czasu i towarzystwa, w jakim się znajdujemy. Jak nauczysz się tego to automatycznie nauczysz siebie radzić z silnym stresem.

Podziel się artykułem:

EI Expert - inteligencja emocjonalna w teorii i praktyce
Czym jest system EI Expert?

Więcej wpisów

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *