Czy wieszanie papieru toaletowego „na zewnątrz” czy „do środka” mówi coś o Tobie?
„Naukowcy” mają odpowiedź!
Pamiętam, jak sprawdzałem tamte informacje, to ustaliłem, że zawsze będę wieszał papier toaletowy tak, aby był na zewnątrz. Dlaczego? Czytaj dalej.
W roku 2016 pojawiły się głośne „badania”, które dzieliły ludzi na typy A, B i C. Opierały się na preferencji zawieszania papieru toaletowego – do środka, na zewnątrz lub bez preferencji. Być może zaskoczy Cię, że coś tak prostego jak sposób, w jaki ktoś wiesza papier toaletowy, nie tylko świadczy o trosce o innych, ale również może zdradzać coś więcej o jego osobowości.

Dla mnie takie badania są zawsze mega ciekawe. Możemy się z nich dowiedzieć takich rzeczy, jak to, że psychopaci uwielbiają pracować dla nieprzewidywalnych, despotycznych szefów, osoby mające więcej przyjaciół zwykle żyją dłużej niż te z mniejszą liczbą przyjaciół, czy to, że przeklinanie może sprawić, że na krótko staniesz się silniejsz_. Jak takie rzeczy Cię interesują, to zostaw na dole komentarz. Zmotywuje mnie to, abym tego rodzaju badania opisaływał częściej w kolejnych artykułach. Dzisiaj jednak skoncentruję się na tym, w jaki sposób wieszasz papier toaletowy, i czy to coś może nam powiedzieć o Twojej osobowości, asertywności a nawet przewidywać Twoje zarobki. Zawsze weryfikuje takie doniesienia prasowe pod kątem prawdziwości (wiem jak wyszukiwać artykuły naukowe i znam się na metodologii badań). Uczyniłem to również kilka lat temu z „Toilet Paper Persoanality Test” (test osobowości oparty na papierze toaletowym) – dzisiaj wymieniałem papier i mi się przypomniało więc już Ci piszę. Pomimo wielu zastrzeżeń do tamtych badań i tak zawsze preferuje aby papier był na zewnątrz czyli tak:

Papier toaletowy – proste czynności, głębokie wnioski o Twojej osobowości
Debata na temat sposobu wieszania papieru toaletowego rozpoczęła się w latach 80. w Stanach Zjednoczonych i zyskała popularność dzięki programowi prowadzonemu przez Oprah Winfrey. Podczas jednego z odcinków, Oprah zapytała zgromadzoną publiczność, czy wolą, gdy papier toaletowy odwija się na zewnątrz czy do środka. Po burzliwej dyskusji Oprah oświadczyła: „Pozwólcie, że powiem, że ja, Oprah Winfrey, jestem zwolenniczką zwijania na zewnątrz”, co spotkało się z entuzjastycznymi oklaskami. Gospodyni talk-show wyjaśniła swoje preferencje, mówiąc: „Wolę, gdy zwija się na zewnątrz, ponieważ łatwiej się wtedy drze”. Z kolei zwolennicy zwijania do środka, którzy stanowili tylko 32 procent publiczności, spotkali się z chórem buczenia. Debata ta stała się symbolem różnic w preferencjach i osobowościach ludzi, co do czegoś tak codziennego jak papier toaletowy.
W 2016 roku natrafiłem na wywiad z panią Gildą Carle na temat jej badań. Tak jak wtedy, tak i obecnie, próbowałem odnaleźć te badania w bazach naukowych, lecz bez powodzenia. W związku z tym, podchodziłem do nich z pewną rezerwą, traktując je jako doniesienia medialne.
Co dokładnie stwierdziła dr Gilda Carle:
- Jak zwijasz do środka (pozostawiając wolny koniec blisko ściany), to jesteś osobą zrelaksowaną i niezawodną. Szukasz stabilnych relacji.
- Jak zwijasz na zewnątrz, to jesteś osobą asertywną, która często pełni role przywódcze i przejmuje inicjatywę.
- Jak nie masz preferencji, to jesteś osobą unikającą konfliktów, elastyczną oraz otwartą na nowe doświadczenia.
Link, gdzie pierwotnie przeczytałem wywiad z nią, już nie działa ale znalazłem inny gdzie są podobne stwierdzenia (np. tutaj czy tu). Pani Carl wymieniała inne ciekawostki w swoich wywiadach (a dała ich wiele). Przykładowo, jeśli w jednym domu są dwie osoby dominujące (wieszające papier na zewnątrz) , może to prowadzić do konfliktów, podczas gdy w przypadku dwóch osób „uległych” (wieszające papier do środka) nic nigdy się nie wydarzy. Także psychobzdura w pełnej klasie. Na koniec wymyśliła, aby pytać potencjalnych partnerów o ich preferencje dotyczące papieru toaletowego już na pierwszej randce. Jak o tym myślę, to mnie zmotywowała i zrobię merytoryczną listę pytań, o co naprawdę warto pytać na pierwszej randce 😉
Z Panią Carl zgadzam się z tym, że osoby asertywne częściej pełnią role przywódcze i mają postawę przejmującą inicjatywę. Natomiast osoby mniej asertywne są np. bardziej uległe. Ja, mimo że nie wierzę w te badania, to i tak zawsze wieszam papier na zewnątrz. Już wyjaśniam dlaczego.

Kto wiesza papier na zewnątrz, zarabia więcej
Pani Carl w wywiadzie twierdzi, że prawie trzy na cztery osoby zarabiające poniżej 20 000 dolarów rocznie zwijają papier do środka, podczas gdy prawie dwie na trzy osoby zarabiające ponad 50 000 dolarów rocznie zwijają go na zewnątrz. Co do tych danych, mam wątpliwości, ale zgadzam się z Panią Carl, że jeśli jesteś typem zwijającym do środka, zmiana stron na typ zwijający na zewnątrz nie zwiększy automatycznie Twojej wypłaty.
Jej badania pokazują tylko, że sposób, w jaki wieszasz papier toaletowy (lub preferowany sposób jego zawieszania), koreluje z Twoją siłą nabywczą. Nie jest to związek przyczynowy. Jeśli w ogóle należy wierzyć tym badaniom, są to badania korelacyjne, podobnie jak te wskazujące, że spożywanie lodów prowadzi do większej liczby utonięć, czy obserwacja, że w miastach z większą liczbą kościołów często występuje więcej alkoholików (co może wydawać się prawdopodobne, zważywszy, że znam księży borykających się z problemem alkoholowym). Nie znam jednak badań, które wskazywałyby, że są oni jakąś wyjątkową grupą. Znam natomiast badania, które wskazują, że problem alkoholizmu jest najbardziej rozpowszechniony wśród osób pracujących w budownictwie i wydobyciu (Shockey, Esser, 2020). O pozornych korelacjach możesz dowiedzieć się więcej np. tutaj. Warto poświęcić temu trochę czasu, gdyż np. politycy często posługują się nimi. Wiele korelacji może wydawać się logiczne lub nie, jak w przypadku badań Pani Carl, ale nie zmienia to faktu, że są to jedynie korelacje. Mnie jednak przekonały inne dowody do tego aby wieszać papier na zewnątrz – już podaje jakie.

Jeśli chcesz zarabiać więcej, może zawieszanie papieru na zewnątrz okaże się skutecznym sposobem, aby zwiększyć Twoje zarobki?
Przesądy często uważa się za irracjonalne, ale mimo to wiele osób ich używa, aby przyciągnąć szczęście w codziennym życiu. Okazuje się, że badania pokazują, że mogą być korzystne (Damisch, Stoberock i Mussweiler, 2010). Na przykład, kiedy ktoś życzy Ci „połamania nóg” lub trzyma dla Ciebie kciuki, może to poprawić Twoje wyniki w golfie, zręczności, pamięci oraz w grach słownych. Dodatkowo, te przesądy mogą wzmacniać Twoje poczucie własnej skuteczności, co przekłada się na lepsze wyniki. Wierzenie w nie może również zwiększyć Twoją pewność siebie w radzeniu sobie z różnymi zadaniami.
Przesądy mogą faktycznie działać, ponieważ zwiększają poziom poczucia własnej skuteczności. Co w języku niebadawczym oznacza, że kiedy wierzysz w siebie – z jakiegokolwiek powodu – jesteś znacznie bardziej skłonny dać z siebie wszystko. Nawet jeśli ta wiara wynika z noszenia przy sobie szczęśliwego żetonu lub z przestrzegania prostego rytuału, który pomaga się uspokoić i skupić.
Dlatego zawsze wieszaj papier toaletowy na zewnątrz!
Jest jeden prawdziwy powód (nie placebo), dla którego warto, abyś to robił. Wracając do nauki, badania wskazują, że zawieszanie papieru na zewnątrz jest higieniczniejsze (Flores i inni, 2011).
Uratuj życie dziecka za pomocą papieru toaletowego
Na koniec jak już rozmawiamy o papierze toaletowym, warto wykorzystać ten czas na coś pożytecznego. Przedstawię Ci już teraz prawdziwy i skuteczny test papieru toaletowego, który może uratować życie dzieci. Zadławienie jest jedną z głównych przyczyn zgonów wśród dzieci (Duckett, Bartman i Roten, 2018). Dlatego tuba, która pozostaje po zużyciu papieru toaletowego, jest doskonałym narzędziem do oceny ryzyka zadławienia. Jeśli przedmiot mieści się w tej tubie, istnieje ryzyko, że dziecko może go włożyć do ust, połknąć i spowodować tragedię. Test ten nie jest nieomylny, dlatego należy także uważać na zabawki z bateriami lub małymi elementami, które mogą się odłączyć. Jednak tuba po papierze toaletowym może być świetnym narzędziem do sprawdzania, podobnym do metody stosowanej przez Komisję Bezpieczeństwa Produktów Konsumenckich (CPSC). Metoda CPSC używa cylindrycznego urządzenia zwanego „urządzeniem do testowania małych części”, symulującego rozmiar gardła małego dziecka. Wymiary rolki po papierze są bardzo zbliżone, wiec śmiało możesz ją do tego używać.

Jak zostać bohaterem?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakie niesamowite osiągnięcia czekają na Ciebie w przyszłości? Już jutro możesz stać się bohaterem – w końcu wiesz, jak uratować dziecko! Jeśli pragniesz odkryć, jak możesz zmieniać świat i rozwijać swoje umiejętności, zachęcamy do zapisania się do naszego newslettera. Wystarczy, że podasz swój adres e-mail, a my dostarczymy Ci inspirujące historie i praktyczne porady, które pomogą Ci stać się lepszą wersją siebie ;-).
Czy sposób wieszania papieru toaletowego może przewidzieć Twoje sukcesy zawodowe i zarobki? – bibliografia:
- Damisch, L., Stoberock, B., & Mussweiler, T. (2010). Keep your fingers crossed! How superstition improves performance. Psychological Science, 21(7), 1014-1020.
- Duckett, S. A., Bartman, M., & Roten, R. A. (2018). Choking.
- Flores, G. E., Bates, S. T., Knights, D., Lauber, C. L., Stombaugh, J., Knight, R., & Fierer, N. (2011). Microbial biogeography of public restroom surfaces. PloS one, 6(11), e28132.
- Shockey, T. M., & Esser, M. B. (2020). Binge drinking by occupation groups among currently employed US adults in 32 States, 2013–2016. Substance use & misuse, 55(12), 1968-1979.