Konflikty w miejscu pracy zdarzają się często. Jeśli nie zareagujemy na nie odpowiednio, mogą wpłynąć na spadek efektywności, zepsuć atmosferę w zespole czy nawet sprawić, że ludzie będą odchodzić z firmy. Jednak korzystając z inteligencji emocjonalnej w pracy, łatwiej będzie nam rozwiązywać problemy i utrzymać dobrą atmosferę.
8 sposobów rozwiązywania konfliktów w grupie:
1. Rozumienie emocji w miejscu pracy
Dobra zdolność rozumienia emocji w miejscu pracy oznacza zrozumienie uczuć i tego, co może wywołać reakcję u Twoich pracowników. Poznanie czułych punktów pracowników oraz tego, co może ich zdenerwować, pozwala unikać lub rozładowywać potencjalne konflikty zanim się pojawią.
Przykład:
Zdarzają się sytuacje, kiedy brakuje zrozumienia dla intencji, z jakimi przełożony wręcza pewne „bonusy”. Doskonałym przykładem może być „incydent z czekoladami Merci*”. Z jednej strony media i komentatorzy podkreślają, że zamiast oczekiwanej premii pracownicy otrzymali słodycze. Z drugiej – przedstawiciele firmy podkreślają, że to miało być symboliczne podziękowanie za wspólną pracę. W sieci pojawia się wiele podobnych historii. Pracownicy otrzymują na przykład designerskie skarpety czy herbatę wspomagającą trawienie. Kluczowy problem nie leży w samym gestie wręczenia prezentu. W końcu każdy z nas z przyjemnością skosztowałby czekolady, założył oryginalne skarpety czy napił się herbaty w towarzystwie kolegów z pracy, zwłaszcza gdy za oknem panuje szarość. Kłopot pojawia się, gdy przełożeni nie mają wystarczającej wrażliwości emocjonalnej, by dostrzec odpowiedni moment i okoliczności dla takich niespodzianek.
2. Refleksja nad własnymi emocjami
Zachęcaj ludzi do refleksji nad własnymi emocjami i tym, co je wywołuje. Jednym z głównych powodów konfliktów i nieporozumień w miejscu pracy jest brak świadomości ludzi na temat własnych emocji. Skłaniając ludzi do zastanowienia się nad tym, jakie emocje przeżywają i dlaczego, przygotowujesz ich do skutecznego zarządzania nimi, nawet w trudnych sytuacjach. Dlatego stworzyliśmy diagnozę inteligencji emocjonalnej. Uzbraja ona ludzi w świadomość swojej inteligencji emocjonalnej oraz narzędzia do refleksji nad własnymi emocjami.
3. Rozumienie innych przed oczekiwaniem zrozumienia dla siebie
Dla wielu ludzi jest to jedno z najtrudniejszych zadań, ponieważ naszym pierwszym odruchem w sytuacji konfliktu czy nieporozumienia jest upewnienie się, że nasze poglądy są dokładnie i sprawiedliwie przedstawione. Osoby o wysokiej inteligencji emocjonalnej rozumieją jednak, że ważniejsze jest najpierw próba zrozumienia stanowiska drugiej osoby.

4. Menedżerowie z wysoką inteligencją emocjonalną
Upewnij się, że wszyscy menedżerowie podzielają to podejście i rozwijają w miejscu pracy wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Muszą stanowić dobry przykład dla swoich zespołów i sprawić, by czuli się zrozumiani. Wywoła to efekt domina, pomagając wszystkim wzmocnić inteligencję emocjonalną w miejscu pracy.
5. Umieć słuchać
Podstawą dobrej inteligencji emocjonalnej w miejscu pracy jest umiejętność aktywnego i empatycznego słuchania innych oraz reagowania w sposób pokazujący, że rozumiemy uczucia drugiej osoby. Wielu z nas ma z tym problem. Często jesteśmy tak pochłonięci własnym życiem, myślami i uczuciami, że naprawdę nie słuchamy tego, co mówią inni. Zarządzanie konfliktami często zależy od twojej zdolności do pokazania innym, że rozumiesz ich perspektywę i że jesteś gotów próbować spojrzeć na sytuację z ich punktu widzenia.
6. Zachęcaj pracowników do unikania zakładania na wyrost
Wszyscy to robimy – obserwujemy jakąś sytuację, a następnie tworzymy w głowie historię, która ją tłumaczy. Problem polega na tym, że te historie często opierają się na założeniach i nie zawsze są dokładne. Zakładanie na wyrost w odniesieniu do innych może prowadzić do różnego rodzaju problemów, w tym nieporozumień i konfliktów. Jeśli Twoi pracownicy znajdują się w sytuacji, w której nie są pewni, co się dzieje, zawsze warto zachęcić ich do zadawania pytań i uzyskiwania wyjaśnień. Jest to znacznie lepsze rozwiązanie niż próba samodzielnego wyjaśniania danej sytuacji.
7. Odpowiedzialność za konflikt
Zachęcaj pracowników do przyjęcia odpowiedzialności za swój udział w konflikcie. Nie ma nic gorszego niż osoba, która odmawia przyjęcia na siebie części winy za konflikt czy kłótnię. Zarządzanie konfliktem polega na przyjmowaniu odpowiedzialności za własne czyny i słowa oraz przyznawaniu się do błędów. Oznacza to również gotowość do wybaczenia innym, gdy oni postąpią podobnie.
8. Pamiętanie, że nikt nie jest doskonały
Częścią dobrej inteligencji emocjonalnej w miejscu pracy jest uznanie, że nikt nie jest doskonały. Wszyscy popełniamy błędy i mamy chwile, kiedy moglibyśmy lepiej poradzić sobie z sytuacją. Kluczem jest czerpanie nauki z tych chwil i postępowanie lepiej w przyszłości. Jeśli jesteś w stanie przyjąć odpowiedzialność za swój udział w konflikcie, pomoże to w rozładowaniu sytuacji i zapobiegnie przyszłym problemom.
Poznaj swój zespół, aby skutecznie zarządzać sposobami rozwiązywania konfliktów grupowych w miejscu pracy. Inteligencja emocjonalna w miejscu pracy to umiejętność, którą każda firma MUSI posiadać, aby zarządzać konfliktami. Warto przejść odpowiednie szkolenie poprzedzone diagnozą inteligencji emocjonalnej. Da to każdemu pracownikowi informacje, czy posiada takie zasoby, a jeśli się zdarzy, że nie, to uzbroimy go w techniki, które pozwalają na rozwiązywanie konfliktów w grupie.
Przedstawiamy Państwu ofertę specjalistycznych szkoleń dla firm w zakresie inteligencji emocjonalnej – EI Expert. Nasze programy bazują na wynikach pierwszego polskiego Testu Inteligencji Emocjonalnej, stworzonego przez naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dzięki nim uczestnicy szkolenia zdobywają praktyczne narzędzia do efektywnego zarządzania emocjami, komunikacji i budowania relacji w środowisku pracy.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.