Nie możesz zadowolić wszystkich
Relacje międzyludzkie w pracy
Menedżer jest odpowiedzialny za podejmowanie decyzji i ocenę ryzyka. Nie jest możliwe zadowolenie wszystkich. Praca musi być wykonana, w przeciwnym razie mogą wystąpić opóźnienia prowadzące do strat finansowych. Decyzje menedżera mogą Ci się nie podobać, ale musisz się z nimi pogodzić. To prowadzi do sedna kultury zespołowej: jeśli Twój pomysł nie zostanie przyjęty, czy dasz się ponieść frustracji, czy też podejmiesz wyzwanie i jako członek zespołu przyczynisz się do sukcesu?
Relacje międzyludzkie w życiu prywatnym
W życiu małżeńskim i rodzinie, podobnie jak menedżer w pracy, codziennie stoicie przed wyzwaniami związanymi z podejmowaniem decyzji i oceną ryzyka. Nie zawsze jest możliwe zadowolenie każdego członka rodziny, podobnie jak nie da się zadowolić wszystkich w zespole. Decyzje podejmowane przez Twojego partnera lub dziecko mogą nie być zgodne z Twoimi oczekiwaniami, ale musisz się z nimi pogodzić. To właśnie w tych momentach kształtuje się głębia Waszej więzi: jeśli Twój pomysł nie zostanie przyjęty, czy pozwolisz, by frustracja wzięła górę, czy też podejmiesz wyzwanie i jako partner lub rodzic przyczynisz się do wspólnego dobra?
Jak budować relacje międzyludzkie – 1 strategia
Chcę podzielić się z Tobą strategią, która może wywrzeć duży wpływ na Twoje życie. Jej moc tkwi w umiejętności lepszego rozumienia emocji – własnych i innych – oraz otwartości na inne rozwiązania. Stosując ją, nie tylko zyskasz większą harmonię wewnętrzną, ale również oszczędzisz czas – swój i osób wkoło Ciebie. Zastosowanie tej zasady może znacząco podnieść Twoją efektywność w różnych obszarach. Co więcej, przyczyni się do poprawy Twoich relacji z innymi, co pozytywnie wpłynie na jakość i długość Twojego życia (Fuchsman, 2023).
Możesz pomyśleć, „No dobra, kolejny artykuł jakich wiele…”. Ale zaczekaj chwilę, zanim pójdziesz dalej. Chcę ci pokazać coś więcej niż tylko kolejną teorię. Będę mówić o konkretach, opierając się na solidnych badaniach, żebyś zobaczył_, że to naprawdę działa. Wprowadzenie jej do Twojego życia może być niełatwe, ale chcę Ci od razu pokazać, jak ta zasada może motywować Ciebie i innych do działania, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje się to mało kuszące.
Skąd mam wiedzieć, czy to, co czuję, jest właściwe? Skąd wziąć motywację do działania? Dlaczego inni mnie tak irytują? Czy mam prawo złościć się i pokazywać, co tak naprawdę czuję? Odpowiedzi na te pytania uzyskasz po obejrzeniu naszej 15-minutowej instrukcji obsługi emocji. To niewiarygodne, że nikt nas tego nie nauczył w szkole. Na szczęście możesz nadrobić tę krótką, ale jakże ważną życiową lekcję razem z nami. Kliknij tutaj.
Jak strategia1 używana przez Jeffa Bezosa może odmienić Twoje relacje międzyludzkie?
Pozwól, że zacznę od słów Jeffa Bezosa: „Słuchaj, wiem, że się nie zgadzamy, ale czy zaryzykujesz ze mną?”. Wypowiadając te słowa podczas dyskusji nad różnymi opcjami, możesz przekonać rozmówców do podjęcia wspólnego ryzyka. To zdanie zastosowałem sam oraz wprowadziłem je wśród moich klientów, i uwierz mi, kiedy zaczęli je stosować, osiągali podobnie pozytywne rezultaty, do tego stopnia, że rzadko ktoś się z nimi nie zgadzał. Ludzie nieczęsto są w stanie przewidzieć dokładne skutki swoich decyzji. Dodatkowo, wypowiadając takie zdanie, między wierszami oferujesz wzięcie na siebie większej odpowiedzialności za wspólnie podjętą decyzję. To zachęca innych do zaangażowania się w Twoją propozycję. Natomiast gdy ktoś zwraca się do Ciebie z takim zdaniem to potraktuj to jako przypomnienie, że pełna wiedza jest zawsze poza Twoim zasięgiem. Taka perspektywa skłania Cię do eksploracji nowych, czasem niepewnych dróg, które obiecują wartościowe przemiany.
W strategii „nie zgadzaj się i angażuj”, konieczne jest, abyś wyrażał swoje zastrzeżenia, ale nie wycofywał się z zaangażowania. Na wstępie otwórz się na różnorodność pomysłów. To, że ktoś coś Ci opowiada nie oznacza, że masz się na coś zgodzić. Weźmy przykład: wyobraź sobie, że Twoje dziecko dzwoni do Ciebie z prośbą o przyniesienie zabawki do szkoły. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać absurdalne – przerywać pracę i jechać przez półmiasta tylko po to, by dostarczyć zapomnianą zabawkę. Ale jeśli postawisz się w sytuacji dziecka, zrozumiesz, że dla niego może to być w danej chwili bardzo ważne. Oczywiście, możesz nie podzielać tej opinii, ale jeśli naprawdę wsłuchasz się w potrzeby dziecka i zdecydujesz się na zaangażowanie – na przykład dostarczając zabawkę – okaże się, że Twoje działanie ma ogromne znaczenie. Tak właśnie zrobił jeden z naszych absolwentów Nawigatora, który dzięki empatii i zdolności do rozumienia innych, zdecydował się spełnić prośbę swojego syna, mimo iż sam się z nią nie zgadzał. Chodzi o to, aby kiedy już zdecydujesz, która opcja jest najlepsza, zaangażować się w nią całkowicie. Ten ojciec, przesunął swoje spotkanie w pracy i pojechał do dziecka. Nie robił mu wyrzutów za przeszkadzanie w pracy ani nie obwiniał go. Po prostu poczuł, że to jest słuszne działanie. Aby to osiągnąć, trzeba nauczyć się przyjmować decyzje z szacunkiem, nawet jeśli nie są one dla Ciebie niewygodne.
Przekraczanie granic własnych przekonań
Nowy Ty w budowaniu relacji interpersonalnych!
W strategii „nie zgadzaj się i angażuj” potrzebujesz na samym początku wysłuchać i zrozumieć innych. Potem porównaj to z własnymi wątpliwościami i dopiero wtedy je wyraź. Przywołany ojciec miał kilka opcji: mógł gwałtownie zareagować, powiedzieć coś nieprzyjemnego swojemu synowi lub nawet zignorować telefon. Możesz intuicyjnie wyczuwać, że żadna z tych reakcji nie jest właściwa. Jeśli jednak jej nie masz to nie obwiniaj się za to. Może po prostu nie miałeś dotąd szansy, by rozwinąć w sobie te umiejętności. Warto zastanowić się nad własnym rozwojem, może poprzez terapię lub/i zapisać się na Nawigatora.
Przyjmowanie tej strategii wiąże się z akceptacją możliwości, że Twoje osobiste przekonania o słuszności bądź błędzie są niepewne. Gdy ktoś prosi Cię o zaufanie i gotowość do podjęcia ryzyka, otwiera się przed Tobą możliwość korzystania z jego intuicji, perspektywy, doświadczenia i wiedzy. Nawet jeżeli finalnie podejmowane decyzje nie przynoszą spodziewanych rezultatów, sam proces wpływa na Twój rozwój. Jak sam widzisz to nie jest jednoznaczna reguła. Dlatego trzeba wiedzieć co i kiedy robić. Do niej potrzebne jest pełne rozumienie tej metody i Twoja inteligencja emocjonalna.
Jak zmiana myślenia wpływa na Twoje relacje interpersonalne?
Jak dobrze wiesz, skuteczna komunikacja jest niezbędna zarówno w momencie podejmowania decyzji, jak i podczas realizacji zadań. Zapewne nie raz byłeś świadkiem, jak nieefektywna komunikacja potrafiła zniweczyć nawet najbardziej obiecujące projekty/pomysły. Może Cię to zaskoczyć, ale sam rozwój umiejętności komunikacyjnych, takich jak chociażby NVC (Nonviolent Communication), bez podstawy w postaci inteligencji emocjonalnej, jest niewystarczający.
Gdy zaczniesz stosować swoją inteligencję emocjonalną, zauważysz, jak zmienia się Twój sposób myślenia, co z kolei przekłada się na realne zmiany w sposobie, w jaki się komunikujesz. Ci, którzy osiągają mistrzostwo w komunikacji, to osoby, które przeszły przez głęboki proces zmiany, zarówno w swoim postrzeganiu świata, jak i w interakcji z innymi. Przełamywanie barier komunikacyjnych zaczyna się od zmiany myślenia. Jeśli z góry zakładasz, że inni się mylą, skazujesz komunikację na niepowodzenie i niechciane konflikty. Różnice opinii są naturalną częścią wszelkich relacji. Twoim celem powinno być przedstawienie własnych poglądów z szacunkiem, jednocześnie będąc otwartym na perspektywę innych.
Jak nie zgadzając się, możesz zbudować głębszą więź?
Przypadek domowego systemu do prasowania
Kiedy w pełni zaangażujesz się w relacje z osobami, którym ufasz, one również zaangażują się dla Ciebie.
Kiedy moja żona zaproponowała zakup drogiego systemu do prasowania (to było dla mnie po prostu żelazko), początkowo sceptycznie podszedłem do tej idei. Zdawałem sobie sprawę, że moja wiedza na temat prasowania jest ograniczona – w końcu to nie tylko żelazko, ale cały zestaw z urządzeniem do generowania pary i deską. Powiedziałem jej, że gdybym ja miał sam decydować to bym się nie zgodził na ten zakup. Mimo braku entuzjazmu z mojej strony, zaufałem jej osądowi, uznając, że może mieć lepsze rozeznanie w tym temacie i że dla niej jest to wartościowy wydatek. Zamiast krytykować jej wybór, postanowiłem podjąć działania, które wzmocnią naszą relację. Kiedy sprzęt został dostarczony, aktywnie włączyłem się w proces rozpakowania i instalacji. Nie mówiłem komentarzy na temat ceny i nie wyrażałem swojej niepewności. Nie było powodu dla którego miałbym negatywnie wpływać na nasz nastrój. Po prostu nie zgodziłem się a później zaangażowałem. Cieszyłem się razem z żoną, doceniając jej zapał i oczekiwanie na ten system do prasowania. Chwaliłem praktyczność i design urządzenia, które okazało się nie tylko funkcjonalne, ale także estetycznie wpasowało się w nasze wnętrze – mogło nawet zdobić naszą pralnię ! Nigdy bym nie przypuszczał, że pralnia może być dekorowana . Moja żona, widząc moje wsparcie i entuzjazm, była zachwycona i z uśmiechem stwierdziła: „Widzisz, czyż to nie wspaniałe?” Podsumowując: Żona mega zadowolona , ja mam uprasowane koszule . A co najważniejsze, udało mi się uniknąć tego, co mogłoby szybko zamienić się w zbędny konflikt, dzięki przypomnieniu sobie wspomnianej strategii. Jednak najważniejsze jest, że to daje mi przestrzeń do wyrażenia sprzeciwu i odrzucenia pomysłu mojej żony. Wyobraźcie sobie sytuację, w której ktoś, mimo różnic w poglądach, aktywnie uczestniczy w Waszych projektach/pomysłach, ale czasem się nie zgadza. Mówi, że tym razem trudno mu uwierzyć, że jego pomysł może być błędny i nie chce go realizować. Prosi, abyście przemyśleli swój pomysł. To samo tyczy się dzieci. Im rzadziej im coś zabraniamy, tym większe szanse, że od czasu do czasu zaakceptują nasze decyzje, gdy coś im zabronimy.
Poniżej szczegółowo omówię napotykane bariery oraz sposoby radzenia sobie z nimi w ramach strategii „nie zgadzaj się i angażuj”. Czytaj dalej.
Nie ignoruj, wspieraj
Jak zmiana podejścia do pomysłów wzmacnia kontakty międzyludzkie w pracy?
Zderzenie się różnych perspektyw w zespole może być bardzo korzystne na wczesnym etapie podejmowania decyzji, ponieważ pomaga zespołowi znaleźć lepsze rozwiązanie. Jednakże, trwanie tego starcia po podjęciu decyzji jest szkodliwe i utrudnia skuteczne działanie. Strategia „nie zgadzaj się i angażuj” może zmienić wiele w Twojej pracy. Zastanów się, ile razy świetne pomysły zyskiwały na początku poparcie, ale później padały, bo nikt ich nie wspierał? Brak wsparcia może przyjmować różne formy: od krytyki, przez ignorowanie projektu, po nieprzyjemne uwagi. A teraz wyobraź sobie, co by było, gdyby po podjęciu decyzji każdy w pełni się zaangażował, dając z siebie wszystko, nawet jeśli na początku miał wątpliwości?
W firmach, gdzie ludzie naprawdę wspierają podjęte decyzje, panuje atmosfera zaufania i bezpieczeństwa. Według wieloletnich badań Google (Duhigg, 2016), to właśnie zaufanie ma kluczowe znaczenie dla sukcesu zespołu. Budując kulturę opartą na zaufaniu, wydobędziesz z Twoich pracowników ich najlepsze strony.
Twoje relacje mogą być ważniejsze niż cholesterol – dowiedz się, jak wpływają na zdrowie!
Jak ta strategia może przedłużyć Twoje życie?
Twoje relacje mają ogromny wpływ na Twoje zdrowie i samopoczucie (Umberson i Montez, 2010). Owszem, dbanie o ciało jest ważne, ale nie zapominaj też o pielęgnacji więzi z innymi. Badania wskazują, że to, jak dobrze czujesz się w swoich relacjach, może być ważniejsze dla Twojego zdrowia niż poziom cholesterolu (więcej o tym badaniu tutaj: Fuchsman, 2023). Wiele badań wykazuje korelacje między cholesterolem a depresją, samobójstwem, agresja itd (Pereira, 2017). Jakość Twoich związków wpływa na Twoje szczęście i ogólną kondycję. Tutaj właśnie świetnie sprawdza się zasada „nie zgadzaj się i angażuj”.
W relacjach chodzi o wsparcie i zrozumienie. To normalne, że czasem się z kimś nie zgadzasz – te różnice zdań są potrzebne, bo dzięki nim uczymy się od siebie. Zdarzają się momenty, kiedy dalsza dyskusja nic nie zmienia. Wtedy warto się zastanowić: „Czy mogę powiedzieć, że się nie zgadzam, ale i tak włączyć się w to, co zostało zaplanowane?” Kiedy decydujesz się na takie działanie, pokazujesz innym, że jesteś gotów ich wspierać, nawet jeśli na początku miałeś wątpliwości. To buduje zaufanie i pokazuje, że jesteś gotów pójść na kompromis dla dobra Waszej relacji.
Jak budować relacje międzyludzkie?
Jak wdrożyć tę strategię?
Zdaję sobie sprawę, że zasada „nie zgadzaj się i angażuj” może wydawać się trudna do zastosowania. W tym miejscu omówię dwie główne bariery które mogą stać na drodze do jej wdrożenia, a następnie przedstawię krok po kroku, jak możesz ją z sukcesem implementować. Wielu moich klientów początkowo borykało się z tym wyzwaniem, ale z odpowiednim podejściem jest to jak najbardziej możliwe.
2 bariery:
- Wyrażenie swojej niezgody wobec osób o większym autorytecie/wpływie.
- Czy zdarza Ci się cofać w obawie przed konfrontacją z kimś o wyższej pozycji?
- Zaangażowanie się w decyzję, która nie do końca są dla Ciebie logiczne.
- Czy zmagasz się z wewnętrznym konfliktem, gdy musisz poprzeć pomysł, który nie wydaje Ci się do końca przemyślany?
W takich sytuacjach czas może nie pozwalać na długie dyskusje, a Ty stajesz przed trudną decyzją zaangażowania, mimo wątpliwości. To wyzwanie, z którym wielu z nas musi się mierzyć, szukając równowagi między własnymi przekonaniami a dobrodziejstwem współpracy.
5 kroków do wdrożenia tej strategii:
- Poproś o pozwolenie na wyrażenie niezgody, Gdy musisz wyrazić swoje zastrzeżenia wobec kogoś o większym autorytecie, zacznij od prośby o możliwość przedstawienia swojego punktu widzenia. Możesz powiedzieć coś w stylu: „Mam pewne obawy co do tej koncepcji i chciałbym przedstawić moje argumenty. Czy mogę?” To nie tylko otworzy drugą stronę na Twoje pomysły, ale także pomoże Ci zachować spokój podczas trudnej rozmowy.
- Upewnij się, że druga strona czuje się wysłuchana. Parafrazuj przedstawiony pomysł, aby osoba, z którą się nie zgadzasz, poczuła się zrozumiana. Dodatkowo pomoże to upewnić się, że wszyscy mówią o tym samym. Często zdarza się, że w ramach tej samej rozmowy ludzie dyskutują o różnych kwestiach.
- Przedstaw swoje przemyślenia w formie pytania. Pytania powinny dotyczyć aspektów pierwotnej koncepcji, z którymi się nie zgadzasz, lub alternatywnych propozycji, które masz. Pamiętaj aby unikać zdań tego typu: „Nie widzisz, jak płytki jest Twój pomysł” Przykładowe dobre pytanie to:
- Czy zastanawiałeś się nad tym ryzykiem?
- Czy brałeś pod uwagę inne alternatywy?
- Poproś o więcej czasu na przemyślenia i badania alternatyw. Często jest nacisk aby podejmować decyzje szybko co nie zawsze jest dobre. Jeśli nie zgadzasz się z obecnym kierunkiem ważnej decyzji, poproś o więcej czasu, aby znaleźć lepsze rozwiązanie.
- Zaufaj i zaangażuj się. To kluczowy moment. Jeśli po wykonaniu poprzednich kroków Twój zespół/Twoja żona itd. nadal podejmuje decyzję, z którą się nie zgadzasz, musisz zaufać i w pełni zaangażować się w realizację. Pamiętaj, że:
- Nie zawsze masz rację, a to może być jeden z tych przypadków.
- Możesz dać (zespołowi, żonie, dziecku itd) kredyt zaufania, wierząc, że są inteligentni, kompetentni i działają dla dobra wspólnej sprawy. Jeśli tak nie uważasz, być może czas poszukać nowego zespołu lub żony…
- Im częściej będziesz stosować zasadę „nie zgadzaj się i angażuj” wobec pomysłów innych osób, tym bardziej prawdopodobne jest, że inni zrobią to samo w przypadku Twoich pomysłów.
Wprowadzenie tej strategii może nie być łatwe, ale jej potencjał jest ogromny i może naprawdę przekształcić Twoje życie, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Widzimy to na przykładzie wielu naszych klientów. Jeśli szukasz wsparcia w tej transformacji, jesteśmy tutaj, aby pomóc. Zachęcam Cię do wzięcia udziału w programie Nawigator Emocji, który wyposaży Cię w narzędzia do zarządzania własnymi emocjami i radzenia sobie z trudnymi zachowaniami osób w Twoim otoczeniu. A jeśli pragniesz dzielić się wiedzą i wspierać innych, zapraszam na szkolenia “Trener Inteligencji Emocjonalnej” lub “Diagnosta Inteligencji Emocjonalnej” Im wcześniej się zapiszesz, tym niższą cenę możemy Ci zaoferować.
Odkryj, jak może wyglądać szkolenie dla Twojej firmy, aby ludzie tak się zaczęli zachowywać– kliknij tutaj
Jak budować relacje międzyludzkie za pomocą 1 strategii – bibliografia:
- Kalyanasundaram, G. (2018). Why Do Startups Fail? A Case Study Based Empirical Analysis in Bangalore. Asian Journal of Innovation & Policy, 7(1).
- Fuchsman, K. (2023). Harvard Grant Study of Adult Development: 1938–2022. Journal of Psychohistory, 51(1).
- Southwick, K. (1999). High noon: The inside story of Scott McNealy and the rise of Sun Microsystems. John Wiley & Sons.
- Duhigg, C. (2016). What Google learned from its quest to build the perfect team. The New York Times Magazine, 26(2016), 2016.
- Umberson, D., & Karas Montez, J. (2010). Social relationships and health: A flashpoint for health policy. Journal of health and social behavior, 51(1_suppl), S54-S66.
- Pereira, H. (2017). The importance of cholesterol in psychopathology: a review of recent contributions. Indian journal of psychological medicine, 39(2), 109-113.